domingo, 21 de marzo de 2010

Les noves estructures organitzatives. L'Organització horitzontal

Es realment el model horitzontal un model d'estructura organitzacional o es més aviat un tipus de descentralització donat només en cert tipus d'estructura?

Segons Mintzberg existeixen diferents tipus d'estructures organitzacionals:

  • Organizació simple o estructura simple
  • Organizació maquinal o burocracia maquinal
  • Organizació professional o burocracia empresarial
  • Organizació divisional o forma diversificada
  • Organizació innovadora o adhocràtica
  • Organizació misionera
  • Organizació politica
  • Organizació virtual
Comencem per definicions que cal tenir en compte:

Misió i objectius d'una empresa

Teoría econòmica tradicional: Es la maximització dels beneficis. Es a dir, que sense beneficis dificilment pots subsistir una empresa. (no sembla gaire descabellat)

Plantejaments de Drucker:

Per a Drucker els objectius de l'empresa es desglosen en tangibles, on podem situar el beneficis, la innovació, la productivitat, etc.
I en els intangibles, objectius que no es poden mesurar pero que calen per aconseguir efcientment els objectius tangibles i amplials. Son tals com: Nivell del personal, eficiència de la direcció, servei a la societat.

Tornant a l'idoneitat de les estructures organitzatives, podem fer-nos la següent pregunta: Quina estructura es l'adequada per a la meva empresa? totes les estructures serveixen per igual?

Lawrence i Lorsc afirman que no existeix una estructura idònea única sino que les estructures organitzatives canvien amb les condicions de l'entorn.

Aixì doncs, aquest plantejament ens porta a pensar que en el disseny de la nostre organització podem optar a l'estructura mes adient, sempre tenin en compte una serie de factors que son els que defineixen la nostre organització. Aquest factors son: la edat i el tamany de l'organització, el entorn, el sistema tècnic que utilitza, etc.

Així doncs, desde l'inici de l'era industrial l'estructura de l'organizació ha anat evolucionant desde un model fortment jerarquitzat, on l'organizació burocratica amb la seva estructura per divisions de gestió complexa i feixuga es el seu màxim exponent, dona pas a unes estructures menys rígides on la planificació i estratègia corporativa deixa pas a la descentralització del poder i sobretot la aparició de les TIC permet enfocar l'organització horitzontalment, permetent incorporar el coneixement com a part de decisió i no simplement com a informació enmagatzemada.

El següent pas es la aparició de la gestió horitzontal. En aquest nou model, la presa o centre de poder reflexada en el director jeràrquic dona pas a el poder invisible del mercat, gràcies a la rapidesa de resposta envers aquest entorn canviant, fent que els recursos s'aprofitin de manera més eficient, es a dir, que el treball amb valor no afegit desapareix.

A continuació mostro un quadre amb l'evolució de la gestió de les organitzacions.


Organización tradicional

Organización Horizontal

El trabajo se divide en funciones, departamentos y tareas.

El trabajo se organiza en torno a varios procesos de negocio o flujos de trabajo. Objetivo: ligar las actividades de los empleados con las necesidades de clientes y proveedores

La unidad base de consecución de resultados: la persona y su trabajo

El trabajo se organiza en torno a varios procesos de negocio o flujos de trabajo.

Función del directivo: asignar tareas adecuadas, medir, evaluar, controlar y premiar resultados.

Los equipos asumen la responsabilidad de gestión (sistemas de equipos jerárquicos). Objetivo del directivo: mejora continua de resultados

Principal ventaja: la excelencia funcional

Principal defecto: la coordinación entre tareas, departamentos y funciones

La información y la formación: Se proporcionan para generar determinados resultados

Perfil del profesional: capaz de realizar múltiples tareas, trabajar en equipo y mejorar continuamente. El sistema premia el desarrollo de capacidades individuales y los resultados de equipo.




Organitzacions que segueixen aquest model

Gestió de suministres de Motorola Government Electronics Group

Model anterior

lasogr10.gif



Model Actual

lasogr11.gif



Planta de General Electric en Salisbury


lasogr12.gif




Bibliografia:


Creació d'empreses

Manel Rajadell Carreras. UPC Edicions


Mintzberg: La estructuración de las organizaciones

Enric Brull Alabart. Cuadernos de gestión.


La organización horizontal

Gil Cerver, Silvia Iáñez Pareja, Jose Manuel Insa Melero, Xavier Morales Ibáñez, Alex Ramos Aparici, Severino Sogorb Montplet, Raul.

1 comentario:

  1. Benvolgut Josep,

    Bona pràctica. Potser caldria tenir en compte que sempre que agafis informació i la plasmis en un treball teu, cal fer menció de la font (en aquest cas, la taula comparativa).
    Bé la docmentació gràfica però, ha mancat les conclusions.

    Aquesta és la valoració de la pràctica-2:

    - Treball global - objectiu de la pràctica: Not
    - Format Assaig: Bé
    - Fonts consultades: Ex (++)
    - Concreció: Not
    - Forma (ortografia, redacció ...): Ex
    - Elements multimèdia - gràfics: Ex
    - Entrega en el termini fixat: Sí

    Nota pràctica: 80

    Xavier

    ResponderEliminar