martes, 4 de mayo de 2010

La gestió del coneixement i el talent com avantsala de LA INNOVACIÓ i la COMPETITIVITAT en els mercats globals del Segle XXI









Desprès de varis treballs en torn la gestió del coneixement, es tenen clars els beneficis que aporten aquests recursos i la importància de tenir correctament formalitzats els processos, eines i politiques que conformen el desenvolupament de l'organització. El tenir ben gestionada l'informació ens apropa la possibilitat de poder dur a terme accions d'innovació i per tant d'augmentar la competitivitat de la nostra organització.

Si bé, innovació no es igual a gestió del coneixement, si que podem afirmar que tots dos conceptes estan fortament lligats.








La Innovació s'ha donat a conèixer com a àrea emergent del coneixement del management, com a pilar de les politiques industrials i de desenvolupament econòmic de les economies occidentals.

Tot el mon convergeix cap a una única realitat social i econòmica, el que en diem "Globalització". Producte de les noves tecnòlogies, les organitzacions necessiten viure en un canvi constant que les diferenciïn i que les faci més competitives.

Ja no val el vell model estacionari on el futur era una repetició del pasat en forma cíclica. Abans es sabia que despres de les plujes venia la sequera despres l'hivern i tornada a començar. Els constants canvis actuals, que les noves tecnologies acceleren, obligen a les empreses a canvis i a futurs no conneguts. Es per això que el nucli que dona avantatge i que fa més competitiva una empresa radica en el talent dels seus integrants i que aquest talent que en el focus de l'innovació s'ha de gestionar com cal.

Perque cal innovar?

Tal com va dir Jack Welch, de General Electric: " Si el ritme de canvi d'una empresa es inferior al del seu entorn, el final de l'empresa es a la vista... Només cal esperar per saber quan es el final."

L'empresa tradicional, inert vers els canvis de l'entorn, no te futur... pero perque doncs no es canvia?

Segurament, el cami cap a l'innovació porta amenaçes com:

  • Por a perdre el control
  • Por a lo desconegut

Es a dir, bàsicament "Por".

Hi han moltes empreses que pensen que no están preparades per a la innovació, o que no tenen prou talent o be que en el seu àmbit no cal "descubrir" res perque ja es tot inventat.

El cas del Cirque du Soleil es un exemple de com es pot dur a terme l'innovació en els ambits més insospitats.



Així doncs, per fer front el futur amb garanties, s'ha de conèixer el comportament del mercat. O millo dit, el nou comportament del mercat.

El cicle de vida dels productes han diminuit clarament, hi ha una sobreoferta que fa necessaria una actiuació en forma de diferenciació, ja sigui innovant totalment o parcialment sobre el producte.

Crec que per dur a terme una politica d'innovació com els grans exemples de "manual" com ara "Google" o "3M" , etc. Es necessaria una gran estructura de recursos tant humans com tecnològics. Per penso que tota empresa es pot aprofitar dels coneixements e innovacions de les grans empreses, mitjançant les innovacions parcials del productes que van surtin als mercat.

una forma de ser competitius es ser més barats, pero avui en dia això deixa de ser vàlid per als paissos occidentals ja que es fàcil trobar arreu del mon un pais amb els recursos més barats.

Una bona manera, es evident que de manera teorica tot sembla senzill, de innovar i de tenir els recursos necessaris es mitjançant la formació de Clusters de petites empreses en un mateix entorn geogràfic, de manera que juntin els recursos i desenvolupin juntes noves vies per al seu mercat, es a dir que pugin cooperar en fases no competitives i un cop arribats a aquest punt puguin llavors desenvolupar cadasquna el seu propi producte diferenciat.

Això potser una resposta tan eficient vers les grans empreses.

Videos relacionats:






Bibliografia:

1- Gestión del conocimiento e innovación (PDF). De l'autora Itziar Ortega i publicat per la consultora HKMK .
2- Gestió del coneixement en la nova economia (PDF). Autors Serradell, E. i Juan, Angel A. (2003).
3.- La esencia del Marketing. Ed. UPC. Bernat Lòpez - Pinto Ruiz
4.- Pasión por Innovar. Ed.Granica. Ponti - Ferràs
5.- http://josemanuelcastro.files.wordpress.com


No hay comentarios:

Publicar un comentario